måndag 11 april 2011

Drömmar


Ibland kan det som verkar tydligt vara oerhört diffust. Det här med drömmar för att nämna något. Vi är några vänner som börjat att samtala. Vi kallar oss tankeväktarna. Vi delar och samtalar om sånt som berör. Det hela började med att en av oss hamnade i en depression, ett tillstånd jag kan förhålla mig till, eftersom jag själv besökt det landet under livets resa.

Vi promenerar och samtalar. En fin kombination. Under dessa promenader delades tankar om stort och smått. Det som slog mig var hur sällan vi delar sånt här. Vi gömmer oss undan i vår smärta, i isolering eller i soffan hos terapeuten. Vi behöver psykologen/terapeuten, men något vi håller på at glömma är att vi också behöver vänner.

Ingen del kan ensam lösa saker för oss, framförallt kan vi inte lösa det själva i egenmakt. Vi behöver våra relationer och vänner är en del av det skyddsnät vi behöver för att växa, läka och fördjupa livet. Det är först när vi omges av kärlek och låter oss helas av den i kombination med tillit och tro på oss själva och andra, som vi också kan bli friska och må bra.

Vi har haft olika teman. Dagens tema handlade om drömmar. Ett oerhört svårt ämne insåg jag, trots att det är ett spännande område. Ett ämne jag tänkte återkomma till.

God Natt världen och sov gott  :-)

2 kommentarer:

Bo Sundbäck sa...

Bra skrivet Erica! Tankeväckande. Människor möts och samtal uppstår - vi lär - och vi utvecklas.

Erica sa...

Ja det här med lärande tror jag är viktigt för att vi ska hitta lust till livet. Ibland är lärandet inte så roligt, men å andra sidan så kan vi skapa mycket glädje av det vi lär.