måndag 14 december 2009

En annan tid

En liten glad sommar tjej som slipper sin väldigt avskydda overall! Idag när jag hämtar henne på förskolan sitter hon vid ett litet bord med en kompis mitt emot och en kompis som står och lagar pannkakor till dom på låtsas. Det är inte förrens jag sitter i bilen och kör därifrån som det slår mig hur annorlunda den scenen var mot liknande lekar när jag var liten. Den lite större kompisen som ska börja förskoleklass till kommande höst, han står och steker låtsaspannkakor till sina lite yngre tjejkompisar. Jag förstår att det är långt kvar till när vi har en jämnställdhet i dess rätta bemärkelse, när jag reagerar på att så skulle jag och mina kompisar inte lekt när jag var liten. För mig handlar jämställdhet väldigt lite om vem som gör vad, utan snarare hur vi väderar det som sker. Vi tycker fortfarande att det är så mycket häftigare när killar gör något normbrytande än när tjejer gör så. För dessa barn var det en självklarhet, för de har sett sina pappor stå och steka pannkakor till sina familjer.

Inga kommentarer: