söndag 20 september 2009

En kille med integritet

Inna skolresan gick jag ut med en lapp för att se vad föräldrarna tyckte om att jag bloggad om lägret och om det var någon som inte ville att deras barn skulle läggas ut här med bild. Då var denna mammas ösnkemål att namn inte anges, men att bilder var helt ok. Så därför tillmötesgår jag denna önskan. Denna kille är en kille med stark integritet, också han framför denna underbara utsikt. Jag har tagit ett enskilt foto av varje barn och det känns lite roligare än de traditionella skolfotot tycker jag. Det tyckte både jag och fröken Helene, som gärna vill ha de här bilderna för något kul till deras klassrum :-)


Killarna i klassen var inte alldeles översig över att ta ett gemensamt kort.

Här sitter han med Rim och Cecilia medans Fredrik Boltes sitter och reder ut med barnen för att de ska kunna samla sig till att hitta en gemensam lösning på dersas problem som handlar om att alla tio ska stå tillsammans på en pytteliten fyrkant av trä. Detta lyckas de med, efter en stund och det märks att det är barnens första samarbetsövning

Med bravur lyckas de byta plattform med varandra. I efterhand förstår jag att bägge barngrupperna hittade en egen lösning. Det var väldigt intressant att se, att det inte handlar så mycket om hur man ska göra, utan varför. Det hela gick ut på att de gemensamt skulle hitta en lösning för att flytta omkring varandra på plattformarna, så att de inte skulle stå på samma platta när övningen var över. Genialt och klurigt.

Här har barnen fått varsitt tangram att lägga innan fikat.
Här får han hjälp av Lucas att förflytta sig på gröna spåret. Ett otroligt samarbete mellan barnen. Det som imponerade på mig mest var att de så snabbt förstod att de måste hjälpas åt och sedan var så måna om varandra.

Här försöker han fortsätta över till nästa steg, medans Lucas fortsätter hjälpa över klasskamraterna genom första hindret.

Här får Paulina en hjälpande hand
En glad kille som klarat av bedriften att komma i mål och fortsätter sedan att försöka lotsa över sina klasskamrater

Här försöker han och Paulina att hjälpa Cecila över till mål.

Kluriga rockringen som ska ner på marken, vilket de efter ett tag lyckas med

Kollar upp för att se hur långt det är

Balanserar och försöker klättra vertikalt, en klurig grej det här

Tar sats för att klättre upp för den sexton meter höga stocken som hänger ner från en tvärlagd stock.

Tillsammans med Ida, Christopher och Jan lyssnar han på instruktioner från instruktörerna angående paddlingen som vi ska göra på vättern

Välförunnad fika med Aron efter att han.....

... ...paddlat med Ida längs en underbar kustremsa

Inte helt bekväm med denna fotande mamma som springer runt för att försöka föreviga de här barnen :-)

Efter gruppdraget när de ska klura ut mordgåtan de har fått till uppgift att lösa

Under diplomutdelningen

Det har varit en fröjd och utmaning att följa de här barnen under dessa intensiva dagar som kändes som en vecka. De mest fantastiska jag tar med mig från de här dagarna är dessa personligheter som som lyckas att samarbeta gemensamt. En uppgift som jag tror att många vuxna i en liknande konstellation inte skulle klara av lika bra som de här barnen!

Inga kommentarer: