måndag 4 januari 2010

Första dagarna på året

Is är en fascinerande förvandling! Det är magiskt när vattendragen fyser till. Läste idag att isen på vissa delar vid kusten (havet) fyst till och att det går att åka skridskor på den. Det är något speciellt när havet fryser till, eftersom det händer så sällan. Kännder hur det drar, men vågar inte riktigt med barnen med mig.

Frusen ljung som skvallar om en höst som gått förlorad och återvänder först om flera månader. Men här i Göteborg är vintern vissa år som en lång höst, dock inte i år då vi blivit bjudna på både kyla och snö. Jag som är uppvuxen med sådan vintrar njuter av det, fastän det är kallt och det är jobbigt att ta på sig alla dessa kläder som man har till skydd.

Ett lager av snö den andra januari på Delsjö isen.

En glad Celia som provade skridskor en liten stund. Vi får ta tag i detta att lära henne.

Här kommer fröken envis med en pulka dragandes efter sig. Njuter av att ha hela familjen runt sig och att få busa på isen med både barn och vuxna.

Johan som tar sig en tupplur på isen.

Molnformation när solen håller på att gå ner

Celia och Jag sittandes på isen som täcker den sjö vi brukar besöka för bad på somrarna

Lucas, Celia och Jag

Mattias som inte ännu är skridskoburen, men snart så ;-)

Lilla goa loppan :-D

Nyårsdagen på isen, då snölagret ännu är jättetunt

Våran glada skatt

Johan och Celia på nyråsdagen
Isen fascinerar mig. Att med lätthet kunna ta sig fram där det vanligtvis ligger vatten är en sån härlig och annorlunda upplevelse. Här på västkusten är det vanligare med ishallar och att kunna ta sig fram på isen under bar himmel är njutningsfullt! Ibland tänker jag mig att jag några månader på året borde bo mer norrut, så jag fick mitt lystmäte i snö och is. Det är en form av skönhet som är så annorlunda mot sommarens värme. Sommaren är fortfarande min favorit. Men hellre kyla, snö och is än denna ständigt gråa höst som ibland härskar här på västkusten. Jag njuter av kylan, jag njuter av alla vinteraktiviteter som skridskor och vackra vinterpromenader med pudrade träd och gnistrande vinterhimmel. Jag njuter av vintern som äntligen vill komma hit

Inga kommentarer: