lördag 17 oktober 2009

Den här skylten hittade vi på Visingsö i somras. För er som känner mig sedan gammalt är detta ingen överraskning att jag blev mer än förtjust. Nu var det inte läge för picknick då, utan tid för restaurang, bad och strosande i vackra miljöer i väntan på att färjan till Gränna skulle anlända. Men jag tog ett kort, för jag har inte sett en liknande skylt förut. Jag är ett picknick freak. Äta ute i naturen i gott sällskap på olika former av utflykt är något jag är barnsligt förtjust i. Innan vi flyttade från vårt förra hus hade jag flera picknick korgar som jag gjorde mig av med. Det ser så tjusigt ut med picknick korgar, men är ett elända att bära. Idag har vi kylväskor i olika former, även ryggsäcksvariant. Fortfarande är jag ofantligt förtjust i korgar, men det är en orimlighet att äga alla som man har lust att ha. Men jag samlar på mig ibland, för det är så fint att ge bort gåvor i vackra korgar.
Vid ett tillfälle i vintras var jag och mina föräldrar ute och grillade med alla barnen och en kompis till Johan och Lucas. Vi dukade upp med ost, sallad, skivade tomater, inlagd gurka, senap, ketchup, dressing och paprika skivor. Det såg väldigt vackert ut och var tänkt som tillbehör till de grillade hamburgare vi höll på med. De kom några förbi och kvinnan i sällskapet var höggravid. När de gick förbi oss kunde man höra dom prata med varandra och säga att "oj, tänk att det blir vår uppgift när vårat barn kommer i den åldern". Mamma skrattade och sa till mig att nu hade vi gett dom komplex, för inte kunde de veta att de hade med en picknick galning som mig att göra. Nu är det ju så att jag har fått det här från någon och jag kan nämna så där i förbifarten att det är min mamma jag fått det ifrån :-)
På sommrarna när vi är ute med deras båt eller på annan utflykt, förser min mamma oss med varm mat, sådant som andra äter vid ett köksbord i ett hus. Hon tar med köttfärssås och pasta, kålpuddingar, kotletter och annat smått och gott med sig rätt ut i naturen och vi blir alla mätta och glada. Det jag har med mig från min mamma är det är att inte låta sig hindras av det som verkar jobbigt. Hon ser aldrig enbart jobbet bakom saker och ting, utan ser upplevelsen som man får tillsammans. Jag är långt ifrån min mamma i den förmågan, men jag inser att jag har fått med mig en hel del och att jag ärvt den här galna förtjusningen i att äta i sällskap, oavsett om det är hemma i hemmet eller i naturen. För jag strävar också efter samvaron och ser gärna förbi det eventuella jobb som det kräver.
För det finns en sån glädje i att umgås när arbetet blir det underordnade och fokus blir att man är tillsammans. Dessutom kan alla alltid göra lite. Man behöver ju inte som min mamma göra det mesta själv. Men behöver jag säga att vi är lite bortskämda i vår familj med en mamma/mormor/svärmor som alltid bakar till alla saker i barnens skola, förser oss med hemmalagad sylt, inlagda gurkor, bröd året runt och bakar tårtor till högtidsdagar och andra tillställningar? Vi är väl medvetna om att vi har det väldigt bra :-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag vet hur fantastisk din mamma är. Igår fick vi del av
goda sylter och bröd, som hon
gjort. Jag är inte heller bra
på sådant, därför tacksam när
jag får alla dessa gåvor.
Kerstin

Anonym sa...

Hej Erica!

Jag älskar Pic-Nic!
Ibland kan man Pic-Nicka i stan också när man inte har möjlighet att ta sig utanför den. Det finns ett par fina ställen inne i(KBA)... Skansen (bakom huset) och utefter ån på Kolla-sidan bortåt ishallen. Där kan man mata änder och nere vid hamntorget eller vad det heter på stora träbryggan... så kan göra ärenden på torget om man måste det efteråt. Inne GBG har jag Pic-Nicat vid Operan.

Egentligen borde man göra sådär oftare, ladda en termos choklad och söka sig till en go plats.

//Ad Hoc

Erica sa...

Kerstin: Ja, mamma är underbar :-)

Ad Hoc: Ja, oftare borde man ta sig tid till att ha picnick. Speciellt på vintern, då de flesta tar det lungnare med sånt. :-)

Nässelblom och choklad sa...

Jag är också pic-nictokig. Inte lika ambitiös som din mamma, men ganska... Vi bor i lägenhet och då är det så skönt att komma ut till någon vacker plats och äta. En del pyssel hemma innan man är iväg, men sedan är det så avkopplande och mysigt. På landet är det enkelt då är det bara att gå utanför dörren. Skylten är underbar!

Erica sa...

Ja, vi har också bott i lägenhet förut och då är naturen ett underbart sätt att använda som umgänges form med andra. Visst är skylten fin!