lördag 24 april 2010

Tillbakablick

Den 18 Maj 2008 skrev jag så här på min första blogg. Besök den gärna om du har lust att kika in och se mina första trevande försök till att förstå mig på bloggvärlden och bloggandet.

Bara för ett tag sedan kunde man beskåda fruktträdens alldeles hänförande blommning och det kändes som om man vandrade i Bröderna Lejonhjärtas värld. Nu avlöper naturens olika blommningsfaser i rasande fart, att man nästan inte hinner med att njuta av dem som de förtjänar. Igår, när vi firade min mammas födelsedag (fast hon fyller egentligen idag) kunde vi komma med en bukett liljekonvaljer och jag tror inte vi har gjort det någonsin förut. Häromdagen när jag var och promenerade med en vän kunde vi ta syren klasar i våra händer och doppa ansiktena i dem och avnjuta deras underbara doft. Jag hoppas jag kan väcka liv i det som jag vet finns någonstans inom mig. Min glädje och kraft. Jag har varit ägare av en nästan explosiv glädje och den segaste kraft man kan hitta. Det blir så märkligt när den bara glider en ur händerna och kompassen inte hittar hem igen. Jag tror att jag älskar årstiderna så därför att de representerar många av människans bästa sidor. Våren representerar kraften, glädjen och hoppet. Sommaren står för kärlek, nyfikenhet och tid för äventyr. Hösten har en aura av mognad, insikt och njutning. Vintern har i sina armar barnasinne, fest , vetskap om en ny vår och vila.Det var någon som sa att min förmåga att formulera ord är en källa till kraft. Kanske. Det kanske är som Hans och Greta, man lämnar brödsmulor efter sig och hoppas att inte någon äter upp dem på vägen :-)Kanske blir de med tiden små kisel stenar som lyser i livets månsken och kanske en dag har jag kommit hem till min glädje och kraft igen. Jag tror inte att så många märker skillnaden, men jag vet skillnaden och det gör mig frustrarad. Hallå glädjen och kraften, nu är jag på väg med mina endorfiner och navelskåderi.

Inga kommentarer: