torsdag 12 november 2009

Verktyg för relationer

Ikväll bjöd jag med några vänner på föreläsning om relationer. Det är Eva Berlander på Svenska Imagoinstitutet som höll i det. Det var väldigt givande. Jag och Mattias har gått på workshops med henne. En som heter "En resa i intimitet" och den andra hade hon tillsammans med Patricia Love där de visade oss verktyg på hur man kan använda mäns och kvinnors olikheter för att skapa mer närhet och intimitet i en relation. Låter så trist när man beskriver det svart på vitt. Men bägge upplevelserna var både levande och entusiasmerande. Kan varmt rekommenderas. Jag och Mattias köpte som tioårig bröllopspresent till oss själva den första workshopen och även träffat Eva i privata sessioner. Det som jag upplever som Evas signum är en närvaro av ovanlig sort och fingertopps känsla över de skeenden som sker i terapirummet, mellan de människor som befinner sig där hos henne. Mer än en gång har jag upplevt hur hon fångade viktiga delar som för oss själva hade gått förbi. En varm och genuin människa, med enastående förmåga till att se och möta de människor som kommer till henne, både på kurser och i privata sessioner. Hennes högra hand Elsa Gottfridsson är alltid så hjälpsam och fantastisk på organisation, också hon en varm och genuin människa. Jag har varit på rätt många kurser, varit i olika terapirum och har tidigare inte mött den form av genuinitet och närvaro som jag hittat hos dessa människor. Jag personligen tror när människor själva vågar visa sig som människor och inte ställer sig i en en "above" situation, så kan möte ske och det är det som sker med Eva i terapirummet, på workshops eller i ett hastigt hej eller hej då. Vill ni unna er något som par, eller som bästa vänner eller som barn och förälder, ja då tycker jag att ni ska kika på vad Eva och Svenska Imago Institutet kan erbjuda dig/er. Tack vill jag också säga till er alla som var med att det var roligt att ni följde med! Mattias pratar redan om att han har lust att fråga alla män/pappor om de vill följa med nästa gång. Ett bra iniativ tyckte jag :-)

Inga kommentarer: