måndag 2 november 2009

Avsked av dig

I fredags så jag på Skavlan och såg medans den norska princessan Märta-Louise pratade om änglar. Då tänkte jag på dig och dina änglar, dina fågeltecken och de tidigare liv som du tror så starkt på. Det stack inte till i hjärtat mer, utan det föddes en tanke med förhoppning om att du har det bra. Jag är övertygad om att du har det och att din man och två flickor också har det bra. Sorgen när man lämnar varandra som vänner, är också alla de andra man förlorar på kuppen. Men jag är väldigt övertygad om att du lever det bästa liv som du kan tänka dig.

Jag vet att du tyckte det var jobbigt att jag inte kunde vara så positiv där i slutet, när det i mitt liv rullades ner en rullgardin av sorg och frustration över att tappa kontrollen tog överhand. Jag ville så gärna att du skulle förstå och möttes av din oförmåga att ta hand om detta jordelivs sorger, för du var så koncentrerad över tidigare liv och den insikt om dom som du trodde var lösningen på alla problem. Det är bara det att jag redan varit där, vid vägskälet som handlar om de enkla svaren och framförallt de "rätta" svaren.

Jag personligen skiter i tidigare liv, jag har fullt upp med det liv jag har för händer nu. Jag personligen skiter i de rätta svaren också, för det finns stunder då man bara vill dela den sorg som finns nu och att det finns en person på andra sidan som tror på att man kommer tillbaka. Jag har såpass mycket tro på det själv för det mesta, men ibland sviktar jag och då är det svårt att få de enkla svaren som inte kräver någon tröst eller närvaro. De är lätta att ge, men svåra att leva med.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte saknar dig, det gör jag väldigt mycket. Du var den enda som fanns i mitt liv med rötter tillbaka till barndomens vardag, sedda ur ett barns perspektiv. Men ingen kan ta ifrån mig de dagar vi haft tillsammans och dagar som kommer framför mig fylls med kärlek från andra. Jag vet att du liksom den förra människan jag riktade min text till inte kommer hit och läser det jag skriver. Men just nu behöver jag ta farväl och jag gör det med tacksamhet för den glädje vi delat och alla bus vi gjort tillsammans. Tack för att du var en del av mitt liv så länge och lycka till med dina änglar och tidigare liv!

Inga kommentarer: