onsdag 5 maj 2010

Skillnader

Jag tror det är viktigt att ha skillnader. Det gör livet mer dynamiskt och hjälper oss att skärpa våra sinnen och formulera våra drömmar och våra liv. Årstidernas växlingar är en sån bra symbol på vårt behov av skillnader. Mina tvillingsöner var rejält sura på varandra för en stund sedan. Jag frågade dom vad de tyckte var allra bäst med att vara tvilling, när de jämförde hur deras kompisar har det med sina syskon. De tittade på mig med tvivel i ögonen och ifrågasatte om det fanns något bra överhuvudtaget med att ha en tvilling.

Jag såg en film för en massa år sedan. En av de filmer jag ibland återkommer till när jag funderar på diverse olika saker. I en scen i den där filmen säger kvinnan som är spelad av Debra Winger, till mannen något i stil med att den smärta han kommer att känner när hon är död (svårt sjuk i cancer) är en konsekvens av den kärlek de har tillsammans då hon lever. De är en av de allra bästa replikerna jag hört i en film. Den målar upp för en stund de skillnader som krävs för att vi ska kunna ta till oss livets alla skrymslen och vrår.

I våra relationer får vi möjlighet att upptäcka, utöva och lära oss av hela vårt kapital som människor. Det är upp till oss hur mycket vi vill av allt det där, men möjligheten finns och den enda som begränsar är vi själva. Även i vår smärta och det andra vi vill undvika finns möjliga svar som kan hjälpa oss att nå det vi innerst inne längtar efter. Det som krävs är att vi vågar och orkar stanna upp i det för en stund och ge oss själva möjligheten att inte låta det hindra.

Skillnader, är något vi kan acceptera i teorin, men få av oss vågar leva fullt ut i de växlingar som innebär att leva i livet. Vi försöker hitta alternativ i form av alkohol, för mycket mat, socker, tabletter etc. För många av oss orkar inte och vi lever dessutom i ett samhälle som uppmuntrar till "quick fix". Budskapet till oss handlar om att vi kan göra om oss. "Make over" på alla sätt. Allt från botox till hyllmetrar av böcker som talar om för oss att vi inte duger som vi är eller att vi kan hitta genvägar i livet.

Jag tror att biljetten till det goda livet finns inom oss själva. Om det ska jag orda om en annan gång. Men samtalet med mina grabbar påminde mig om vår oförmåga att låta skillnaderna jobba med oss istället för det motstånd vi frambringar. Skillnader, växlingar och olikheter lär oss att ta vara på allt det fina som bor i oss och väntar på att få komma fram.

Inga kommentarer: