onsdag 14 juli 2010

Passion för Jordgubbar

Har ni något som ni är riktigt svaga för? Jag har två saker som jag har svårt att avstå ifrån. Det ena är att bada. Jag älskar att bada och njuter otroligt mycket över det. Det andra är jordgubbar. Säsongen är kort och intensiv och då passar jag på att trycka i mig så mycket av de där läckert röda och runda bären, resten av året längtar jag efter dom. Då finns det visserligen subsitut att köpa och det gör jag  är längtan är för stor. Mitt i vintern duger de så där, men det är nu, när det solmognat och kan ätas som små smakbomber som de är allra godast.

Idag begav jag mig iväg med min 4½ åring för att plocka på en självplocksodling. Röda, mogna och söta hängde de i klasar som gjorde att på en väldigt liten yta kunde man plocka sina hinkar fulla. De var så där solmoget söta som de bara blir när det inte regnat så mycket och solat sig i värmande strålar. Det fanns mycket av dom. Det jag reagerade över var alla dessa människor som var där och plockade med mig.

Har ni varit på ett sånt där ställe förut? Då vet ni att man blir tilldelad en rad som man ska följa. Andra människor får andra rader. Jag blev helt facinerad över att trots att det fanns hur mycket som helst för alla som var där, plockade man hellre på grannens rad än sin egen. Det verkar som om vi människor har en inre föreställning om att gräset är grönare på andra sidan. Ni skulle ha sett. Det dignade av jordgubbar överallt, men ändå väljer man att plocka på en annan rad än den man tilldelats.

Jag struntade i att bli sur, för jag fick så mycket fina bär i mina hinkar och så roliga tankar. Fast jag är rätt övertygad om att gräset inte är grönare på andra sidan och att jordgubbarna varken är rödare eller sötare på raden brevid, trots att jag inte tilldelats den. ;-D

Inga kommentarer: