tisdag 5 oktober 2010

Vad är vår bild av demokrati

Är återigen i den situationen att tankar stockar sig i huvudet och  har svårt att komma ut genom tangenterna. Det mest basala kämpas oerhört mycket med. Därför min frånvaro ett tag. Det händer för mycket och för lite tid att processa.

Snubblade över denna artikeln och kände att den sa mycket av dom tankarna jag själv har haft om politik. Jag har aldrig tänkt så mycket politik, samtalat så mycket politik och delgivits så mycket politik som under det här valet. Skillnaden? Facebook säger jag. För en del även twitter, även om det forumet ännu inte kommit in i blodet för mig. Sociala medier har för oss som inte äger en tidning eller har ett annat forum,blivit en marknad av åsikter och byte av ideér. För gemena man har detta blivit en arena för att få testa sina tankar och få ta del av tankar som aldrig förr. Jag har alltid varit politiskt intresserad, men inte någonsin har jag samtalat så mycket politik av det mest skilda åsikter som under denna valrörelse. Berikande!

Berätta gärna för mig vad dina tankar om politik och demokrati är. Skulle bli tacksam.

2 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Jag håller med dig, denna valrörelse har inte liknat någon annan. Jag har varit med ett tag och folk kring mig har pratat politik i tid och otid. Ibland blev det för mycket.
Nu är valet till ända och måndagen den 20 sepember vaknade vi upp till ett förändrat klimat i vår svenska politik och det kändes inte riktigt bra. Nu får vi se sidorna av demokratin som vi sällan har sett. Vad händer om jag röstar på ett parti som ingen vill ta i, ens med tång. Vilka följdverkningar får det? Är det ens möjligt eller rätt att underkänna knappt 6 procent av väljarna för att deras röster gett SD 20 mandat i riksdagen.
Nej absolut inte. Det är en fråga om rösträtt: vi har alla gjort vårt val. Jag tror att att årets val innebär en utmaning och en helt ny situation. Politik är inte bara något som sker inne i sammanträdessalar, utan något som påverkar våra liv varje dag.
Det är inte bara i riksdagen som debatten bör föras, utan vid frukostbordet, på arbetsplatser, bland vänner och i det offentliga rummet. Jag skrev att före valet var jag trött på politik och så är det nog ibland. Jag tycker inte jag behöver dela allas åsikter, men alla har rätt att uttrycka dem. För mig är det SANN DEMOKRATI. Och vi har alla ansvar för demokratin.
När jag hamnade på din blogg vill jag skriva om min syn på demokrati och politik.
Vi ses kanske någon mer gång.
Ha det bra.
Viola

Tigertass sa...

Jag kan bara hålla med. Det kändes som att sociala medier verkligen exploderade den här valrörelsen. Facebook bara svämmade3 över av olika upprop och åsikter. När sen alla som var besvikna på att SD kommit in i riksdagen samlades för att demonstrera sitt missnöje med detta var det via facebook och andra sociala medier tid och plats spreds. På bara någon dag lyckades några få personer organisera stora demonstrationer i Stockholm, Göteborg och Malmö. Jag är tyvärr dålig på att läsa twitter men skulle vilja bli bättre. Vet bara inte vem eller vad jag ska läsa.
Tack för en väldigt bra blogg förresten.